Budimex kontynuuje budowę suchego zbiornika w Kutřínie w regionie Chrudimia w Czechach. Rzeka Krounka została przekierowana z tymczasowego obejścia do nowo przygotowanego koryta, które biegnie przez konstrukcję zapory w miejscu jej dawnego biegu. Równolegle prowadzone są prace związane z przebudową istniejącego mostu, fundamentów zapory, a także budową upustów dennych i przelewu bezpieczeństwa. Zakończenie inwestycji zaplanowano na 2027 rok.
Budowa suchego zbiornika przeciwpowodziowego w Kutřínie przebiega zgodnie z harmonogramem. Budimex niedawno przekierował nurt rzeki Krounki z tymczasowego obejścia do nowo wybudowanego przejścia migracyjnego w betonowej konstrukcji zapory. – Na placu budowy pracuje obecnie około czterdziestu osób. Kontynuujemy roboty ziemne w skalnym podłożu pod pozostałymi sekcjami rozbudowy zapory, aby w niedalekiej przyszłości móc zakończyć zaległe prace przy przesłonie iniekcyjnej – powiedział Petr Závadský, kierownik budowy w Budimeksie.
Trwa również przebudowa istniejącego mostu drogowego. W czerwcu firma budowlana zbudowała most tymczasowy, który umożliwił kontynuację robót bez konieczności całkowitego zamknięcia drogi lokalnej. Dzięki temu – mimo wzrostu kosztów – państwowe przedsiębiorstwo Povodí Labe wyszło naprzeciw mieszkańcom i uchroniło kierowców przed 35-kilometrowym objazdem.
– Ruch wahadłowy będzie utrzymany w tym miejscu co najmniej do końca roku. Ze starego mostu zachowano jedynie części obecnych przyczółków, na których powstaje nowa konstrukcja nośna i warstwy drogowe – wyjaśnia Krzysztof Tomczuk, kierownik projektu w Budimeksie.
Po zakończeniu budowy zbiornik będzie miał pojemność retencyjną 3,6 mln m³. Przy maksymalnym napełnieniu powierzchnia zalewu obejmie 67,5 hektara, czyli obszar odpowiadający około stu boiskom piłkarskim. – Suchy zbiornik w Kutřínie na rzece Krounce będzie kluczowym elementem ochrony przeciwpowodziowej w zlewni rzeki Novohradka, której Krounka jest ważnym dopływem. Zbiornik pozwoli na transformację fali powodziowej i zatrzyma kulminację przepływów Krounki do czasu, aż fala na Novohradce opadnie – mówi Marián Šebesta, dyrektor generalny państwowego przedsiębiorstwa Povodí Labe. – Po etapie przygotowań cieszy fakt, że budowa tak sprawnie postępuje – dodaje.
Unikalny typ zapory
Na obecnym placu budowy powstanie zapora o długości 133,6 metra, maksymalnej wysokości 17,8 metra ponad poziomem terenu i szerokości 5,67 metra. Rzeka Krounka będzie przez nią przepływać specjalnym przejściem, które jednocześnie umożliwi migrację organizmów wodnych i zwierząt lądowych.
– Ta zapora betonowa jest wyjątkowa w swojej konstrukcji, ponieważ jest strukturą kompozytową wykonaną z kilku rodzajów betonu. Część odpowietrzna zapory powstaje z betonu zbrojonego, natomiast masyw dociążający wykonany jest z betonu wałowanego – wyjaśnia Adam Barszczyński, dyrektor rejonu w Budimeksie, i dodaje: – Widoczne elementy konstrukcji betonowych nie są wykonywane jako gładkie powierzchnie; zamiast tego w deskowaniu umieszcza się specjalne matryce, które tworzą fakturę imitującą otaczające środowisko skalne.
Zakończenie w 2027 roku
Budowa suchego zbiornika rozpoczęła się cztery lata temu. Jednak ze względu na rosnące koszty materiałów oraz konieczność zmiany rozwiązań technicznych projektu, Povodí Labe porozumiało się z pierwotnym wykonawcą w sprawie rozwiązania umowy. Pracownicy Budimeksu rozpoczęli prace przy inwestycji wartej ponad pół miliarda CZK na początku ubiegłego roku. Zakończenie projektu zaplanowano na 2027 rok.
Budimex ma duże doświadczenie w realizacji projektów hydrotechnicznych. W 2020 roku zakończył budowę polderu Racibórz Dolny w pobliżu granicy z Czechami, największego obiektu przeciwpowodziowego na rzece Odrze. Cztery lata temu sfinalizowała również rozbudowę największego w Europie zbiornika odpadów poflotacyjnych Żelazny Most, a także odpowiadała za wdrożenie zabezpieczeń przeciwpowodziowych na rzece Nysa Kłodzka.
Budowa zbiornika przeciwpowodziowego w Kutřínie jest jednym z dwóch kontraktów, które największa polska firma budowlana zdobyła na rynku czeskim od czasu wejścia na ten rynek. Budimex odpowiada również za budowę pobliskiego odcinka autostrady D35 pomiędzy Džbánovem a Litomyślem. Oprócz projektów drogowych i hydrotechnicznych spółka jest także zainteresowana inwestycjami kolejowymi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.